شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

 

یکی از روستاهای شهرستان رامسر در استان مازندران است. در بخش جنوبی این دیار دلنواز، قله مرتفع «سماموس» به چشم میخورد که بسیاری از آن با عنوان «بام گیلان» یاد میکنند؛ چراکه برفراز آن چشماندازی خیرهکننده و نفسگیر از شهرها و روستاهای استان گیلان و همچنین دریای خزر به چشم میخورد. همچنین راه دیگری نیز وجود دارد و آن استفاده از پله هایی است که برای بالا رفتن تعبیه شده اند که می توانید آرام و آهسته و بدون عجله از این پله ها خود را به بام سبز برسانید و در طول مسیر از آبشار شیطان کوه و چشم انداز های بی نظیری که وجود دارد لذت ببرید و از آنها عکس بگیرید. نمایشگاه اسناد ملی عصر صفوی تاکنون از دیگر بخش های موزه قدیمی روستایی کندلوس است، سفالهای لعابی، پی سوز برای ایجاد شعله ای آتش، جام با نقش قوچ مربوط به ۱۸۰۰ سال قبل، لوازم کیمیاگری، نمونه هایی از خط خوشنویسی، سیاه مشق، قدیمی ترین سند مبایعه نامه واقع در بلوک زانوس مجور به تاریخ ۹۵۵ هجری قمری، سند خرواری کندلوس در سال ۱۰۳۶ هجری توسط شمس الدین کندلوسی، پوست آهو با رنگ نیل لاجوری، قدیمی ترین اسناد خطی نیز در این موزه به چشم می خورد. در وسط استخر لاهیجان جزیره بسیار زیبا و دل انگیزی وجود دارد که به آن جزیره استخر لاهیجان می گویند، البته در گذشته به این جزیره میان پشته می گفتند.

در سال های گذشته جشن های متعددی همچون مراسم گل کاری دختران دوشیزه برگزار میشد و علاقه مندان بسیاری از همه مناطق گیلان در این جشن حضور پیدا می کردند. برای بالا رفتن از این پله ها، انرژی نیاز است چراکه تعداد آنها کم نیست، هرچند جذابیت های مسیر اجازه نمی دهد که شما حواستان به خستگی بالا رفتن از پله ها باشد و انقدر همه چیز دلپذیر و زیباست که هر انسانی را به وجد می آورد. کره - که بدو قسمت تقسیم شده: کره جنوبی وکره شمالی واکنون امریکا وعدهای ازدول عضو مجمع ملل متفق ازکره جنوبی ودولت اتحاد جماهیر شوروی از کره شمالی درسر منافع باهم جنگ مینمایند خلاصه اینکه اقسام این دول بسیار است ودول بزرگ دنیا این متصرفات ومستعمرات را بدست نیاوردهاند مگرباظلم وتزویر وحیل ۰ قلمم بشکند وننویسم که چون افکار عمومی دنیاامروز اجازه نمیدهد عهد نامهای بصورت قرارداد سال ۱۹۰۷ تنظیم کنند این است که میخواهند ایران وطن عزیز مارابا تصویب این ماده بدول خود مختاری تقسیم وبعد قسمتهای مورد احتیاج را تحریک بعدم اطاعت وخودسری کنند وآنها را باندازهای تقویت نمایند بدرجهای برسند که هرچه میخواهند ازآنها استفاده نمایند. تنها کافی است در مسیر توقفی داشته باشید و در در حین تماشای درختان سر به آسمان برافراشتهای که اجازه رسیدن نور خورشید را به زمین نمیدهند خود را به پارک جنگی صفارود برسانید. این باغ طبق نامی که بر آن نهاده اند پر از درختان نارنج می باشد و در نزدیکی ورودی بام سبز لاهیجان واقع شده است. این دریاچه در 2 و نیم کیلومتری روستا واقع شده و برای استفاده از خدمات آن باید هزینه ورودی بپردازید. عکاس: ناشناسزیپ لاین یکی از بخشهای جذاب پارک ماجراجویی نمک آبرود است که برای استفاده از آن باید با تله کابین به ارتفاعات منطقه بروید.

یکی دیگر از تفریحاتی که در بام سبز لاهیجان وجود دارد، تله کابین احرار لاهیجان می باشد. موزه تاریخی چای ایران که به آن آرامگاه کاشف السلطنه نیز می گویند، تنها موزه چای کشور می باشد و از جاذبه های گردشگری استان گیلان به شمار می رود، فاصله این موزه با بام سبز لاهیجان حدودا 1 کیلومتر است و می توانید به راحتی خود را به این موزه برسانید. این پارک جنگلی، شبیه به تکهای از بهشت است که شاید هیچ جای دیگری شبیه به آن را پیدا نکنید. این پارک جنگلی با کوهستان، چشمه آبگرم و شهرک صنعتی چمستان محدود میشود و گردشگران زیادی در مسیر تردد به روستای لاویج ساعتی را در این پارک اتراق و استراحت میکنند.در پارک جنگلی کشپل چشمههای طبیعی فراوان و پوشش متنوع گیاهی به چشم میخورند. مردم نیز با تهیه 13 غذای خاص از این افراد پذیرایی میکنند. با تهیه بلیط ورودی میتوانید به آنجا بروید و از بالای تاج سد، چشمانداز زیبایی از کوه و سرسبزی را تماشا کنید. در انتهای مسیر و در نزدیکی مقصد، می توانید از جاده ای خاکی گذر کنید و به دریاچه قو برسید. شیطان کوه نام یک کوه در نزدیکی بام سبز لاهیجان می باشد که می توانید با پله هایی که از بام سبز به این کوه وصل شده اند به آنجا بروید، در محوطه این کوه در قدیم یک برکه وجود داشته است که مردم از آن برای آبیاری مزارعشان استفاده می کردند که این برکه بعد ها به دریاچه مصنوعی تبدیل شد و امروزه به آن استخر لاهیجان می گویند. و البته امکانات رفاهی و اقامتی نیز یکی از دلایل دیگر جذب گردشگران در این منطقه می باشد منطقه رویایی که با وجود زیبایی های فراوان و چشمه سار های قدیمی دل هر بیننده را به وجد می آورد.

یک روستا با قدمتی بالغ بر ۱۰ قرن، آب و هوایی کوهستانی و طبیعتی شگفت انگیز را در منطقه ییلاقی گرسماسر میتوانید ببینید. امروزه به این کوه شیطان کوه می گویند که این نام گذاری هم حاکی از داستان هایی است که مردم درباره صداهایی که در این کوه بر اثر وزش باد شنیده می شد و بسیار هم ترسناک بود می گفتند. برخی معتقدند قرار گرفتن این روستا در ارتفاعات بالا باعث شده آن را جئورده یا جوردی نام گذاری کنند که به معنای ده بالاست. باتوجه به قرار گرفتن این جاذبه در شهر لاهیجان که در استان گیلان قرار گرفته است، آب و هوای این منطقه در تمامی فصول سال دلپذیر است که البته اگر روی شرجی بودن هوا حساس هستید و شما را آزاد می دهد پیشنهاد ما به شما این است که در تابستان به این شهر سفر نکنید و فصل خنک تری را برای سفر به این شهر انتخاب کنید و در کل بهترین زمان بازدید از این جاذبه و سفر به لاهیجان از ابتدای فصل بهار تا رسیدن فصل پاییز می باشد. افرادی که برای بازدید از این مجموعه و امکانات آن می آیند می توانند یک شب را در هتل کندلوس یا مهمانخانه های VIP آن اقامت کنند و طعم بی نظیر غذاهای منطقه را در رستوران کندلوس تجربه کنند. این بنا هر روز از ساعت 8:30 الی 20 شب باز میباشد. اوایل پاییز، تا زمانی که هنوز سرما از راه نرسیده هم میتوان به این منطقه سفر کرد.

گفتنی است صعود به ارتفاعات زیبای جواهرده ، کوهنوردی ، اسب سواری به کشتی محلی گیله مردی از جمله ورزش های رایج در این منطقه می باشد. پرندگان نیز در این منطقه با نغمههای خود سکوت دریاچه را میشکنند و گردشگران را سراسر ذوق و لذت میکنند. جلوه خاصی در پوشش محلی بسیاری از اهالی دهستان جواهرده در مازندران وجود دارد که وجه تمایز این منطقه با سایر مناطق استان می باشد چرا که لباس های سنتی بانوان این منطقه در مراسم های خاص جذابیت و شکوه بسیار منحصر به فردی دارد. نام این پل به نظر میرسد از روستای ورسک گرفته شده است که در بالای این پل واقع شده است. چون برمبنای تجربیات اقامت یکهفتهای خود در جنگل، متوجه شده بود چریکهای فدایی خلق در آنبرهه، از نظر نظامی بسیار ضعیف هستند و از تجربه و امکانات زیادی هم برخوردار نیستند. این کدبانو هرچند یک خانه ساده معمولی دارد اما موقعیت مکانی منزل او طوری است که از چشم اندازی رو به طبیعت سرسبز برخوردار است مکانی که ارزش یک بار تجربه را با صرف یک وعده غذایی دلچسب با دست پخت کدبانوی با سلیقه گیلانی دارد. اگر همه این کار را بکنند، به شکل چشمگیری شاهد کم شدن زبالهها در طبیعت خواهیم بود. شما را در سفر به این جنگل و بهرهمندی بیشتر از طبیعت روح نواز آن راهنمایی میکند. قرار گرفتن در این ارتفاع باعث شده تا شرایط لازم برای بوجود آمدن درختان و گیاهان مختلف فراهم شود. در کنار جاذبه های موجود در این دشت و اطراف آن، با سفر به تنکابن این موقعیت برای علاقه مندان فراهم است که از سایر جاذبه های این شهر نیز بازدید کنند و به تفریحات مختلف بپردازند.

برای رسیدن به این روستا تنها کافی است پس از رسیدن به رامسر به سمت جنوب شهر رانندگی کنید تا به سه راه فلسطین برسید. استخر لاهیجان نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی لاهیجان به شمار می رود که فاصله آن از بام سبز حدود 1.8 کیلومتر و کمتر از 2 کیلومتر است که اگر این مسیر را با خودروی شخصی طی کنید حدودا 4 دقیقه زمان می برد. این تله کابین بام سبز لاهیجان را به قله تاج خروس وصل می کند و در سال 1384 احداث شده است. در کنار بام سبز لاهیجان تله کابین بام سبز واقع شده است که به عنوان نخستین تله کابین گیلان آنرا راه اندازی کرده اند. این استخر در کنار بلوار قرار دارد و بلوار مطهری دور تا دور آنرا احاطه کرده است. کمتر کسی است که کلوچه های خوشمزه و معروف و چای خوش رنگ و عطر لاهیجان را نشناسد و آنرا امتحان نکرده باشد. اگر میخواهید آبشار را در پرآبترین حالتش ببینید، بهتر است فروردین ماه به لونک بروید. برای استفادهی بهتر و رفاه حال گردشگران، در این منطقه امکانات خوبی در نظر گرفته شده است. اگر میخواهید آبشار لوه را در نهایت طراوت و تازگی ببینید، خودتان بهتر میدانید که بهترین فصل برای بازدید، فصل بهار است. قایق سواری روی دریاچه و استراحت کردن در زیر سایه آلاچیقهای کنار آن میتواند هرگونه تنش و نگرانیهای درونی را از شما دور کند.

آبشارهای زیبایی که در جویبار های بالادست قرار دارند ، پارک جنگلی وسیع در میان دره در کنار رود صفا رود همچنین رودخانه ای با آب معدنی گاز دار از دیگر جاذبه های گردشگری این روستا می باشد. اگر به لاهیجان سفر کردید حتما به حمام گلشن سر بزنید تا حداقل به خاطر بازدید های زیاد و توجه مردم مورد توجه مسئولین قرار گیرد و این بنای تاریخی ارزشمند تحت حمایت قرار گیرد و بازسازی و مرمت شود. در سفر به جواهرده چه چیزهایی با خود ببریم؟ در سفر به دشت دریاسر چه چیزهایی با خود ببریم؟ اگرچه در مسیر خود به این روستا باید به رامسر سفر کنید و از جادههای پیچ در پیچ میان کوههای پوشیده شده از درختان بگذرید اما به محض رسیدن به روستا احساس میکنید که به تکهای از بهشت هدایت شدهاید؛ چرا که ناگهان وارد دشتی سرسبز و رویایی قرار میگیرید. در منطقه شیطان کوه، آبشاری بسیار زیبا و دیدنی وجود دارد که از بالای کوه به دامنه آن سرازیر می شود، این آبشار به وسیله یک پمپاژ از استخر لاهیجان تغذیه می شود و دارای حوضچه هایی برای تخلیه و حرکت آب در پایین آن می باشد. زیرا زمستانهای این منطقه سرد و پربرف است. وجود مسجدی 700 ساله به نام آدینه که در گذشته معبدگاه زرتشتیان بوده است و وجود تقویم گالش در جواهر خطه شمال گواه دیگری بر تمدن کهن این روستاست. گورهای تاریخی گبری به عنوان کهنترین جاذبه تاریخی روستا گواهی بر قدمت آن است. به گزارش هشت دی،استان گیلان سرزمین سرسبز و زیبا در شمال ایران با طبیعتی بکر و دیدنی در هرگوشه اش، جایگاهی ویژه بین عموم مردم به ویژه گردشگران دارد. این محل از معدود جاهای دیدنی نور است که دارای امکانات رفاهی و اقامتی ایده آلی نظیر رستورانهای محلی، غرفههای متعدد فروشگاهی و محل ویژه برپایی چادر میباشد که برای سفر به آن فقط نیاز به یک خودرو با سوخت کامل خواهید داشت، در ادامه معرفی جاذبه های طبیعی ایران و در این مطلب به طور ویژه با راهنمای سفر به آبشار آب پری رویان آشنا خواهید شد، همراه این تودی باشید.

این پل که یک شاهکار معماری و مهندسی است، در کمتر از سه سال ساخته شده و افتتاح آن در سال 1315 صورت گرفته است. سعی کنید از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی و آلومنیومی کمتر و ظروف قابل شستشوی بیشتر استفاده کنید تا زباله کمتری تولید شود. اگر سوار این چرخ و فلک شوید بر فراز آسمان رفته و می توانید منظره بی نظیری از کوه، دریا، روستا ها و مزارع چای را مشاهده کنید. در این شهربازی امکانات رفاهی برای تمامی سنین اعم از کودک و بزرگسال تعبیه شده است و دارای امکاناتی مانند پارکینگ، سرویس بهداشتی و در کنار شهربازی رستوران و کافی شاپ قرار گرفته است. هتل آپارتمان تعطیلات لاهیجان که در سال 1395 افتتاح گردیده است، یک هتل با دسترسی ویژه به تمامی جاذبه های دیدنی و گردشگری لاهیجان به شمار می رود و شامل 12 اتاق در 4 طبقه می باشد. اقامتگاهها و تسهیلات رفاهی از تاسیسات گردشگری هستند که شامل مجموعه امکانات اقامتی، پذیرایی و تفریحی همچون هتلها، مهمانسراها، مسافرخانهها، مجتمعهای جهانگردی، اردوگاههای جهانگردی، رستورانها، قهوهخانهها و انواع تجهیزات تفرجگاهی، تابستانی، زمستانی، ساحلی، کوهستانی و… مردم روستا به دامداری، کشاورزی و باغداری مشغولند و صنایع دستی آن شامل نمدمالی، سفال، آهنگری و مسگری هست.

سفر به این منطقه زیبا هر انسان خوشذوقی را به سوی بازار محلی روستا میکشاند تا با خرید صنایع دستی و خوراکیهای متنوع فرصتی برای مصاحبت با مردم محلی روستا پیدا کند و برای عزیزان خود سوغاتی بخرد. استقبال گسترده گردشگران از این روستا باعث شده تا تمامی امکانات رفاهی اعم از دکل مخابراتی، درمانگاه، رستوران و… از سایر گونه های گیاهی مهم پارک می توان به: بلند مازو و بلوط زرد(Qurcus castaneifolia / Q.macranthera)، دو گونه ممرز(Carpinus btulus / C.orientalis)، تمامی شش گونه افرا در ایران، درخت آزاد(Zlkouacarpinifolia)، خرمندی(Diospyros lotus)، بارانک(Sorbus torminalis) ،نمدار(Tilia caucasica)، سپیدار(Populus caspica)، سرخدار(Taxus baccata)، آلوچه(Prunus divaricata)، سیاه تلو(Paliurus spina-christi)، گونه های متعدد جنس های زالزالک(Crataegus)، نسترن(Rusa)، زرشک(Berberis)، ارس(Juniperus excelsa) ، جوامع گیاهی استپی درمنه، گیاهان شورپسند و چندین گیاهان بومی شناسایی شده از جمله زعفران آلمه(Crocus almehensis) که بیشترین تراکم آن در ارتفاعات آلمه رویش دارد. روستای جواهرده دارای کوههای زیبا و مرتفعی می باشد که از معروف ترین آنها می توان به اژک سه براره رژه (رجه) و سرخ تله (بخش شرقی قله سماموس) اشاره کرد. در مسیر سفر خود از رامسر به این روستا جاذبههای طبیعی زیادی وجود دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست. این موزه از ساعت 8 صبح الی 6 عصر دایر می باشد. تنها راه ارتباطی جواهرده به رامسر منتهی می شود و از راه کوهستان با قزوین هم مرتبط هست.

شغل اکثر مردم روستا کشاورزی، باغداری و دامپروری است؛ البته به یمن گردشگرانی فراوانی که به این منطقه سرازیر شدهاند منبع درآمد اغلب خانوادهها از طریق اجاره دادن اتاقها و فروش اجاره ون برای شمال محصولات دستساز میگذرد. وسعت این دریاچه حدود ۲٫۵ هکتار است. این استخر در پایین قله ی شیطان کوه قرار دارد و دارای 17 هکتار وسعت و عمقی حدود 4 متر است. نزدیکی که پارک ملی به آبشار لوه دارد، باعث شده این آبشار در موقعیتی ویژه قرار بگیرد. در نزدیکی این غار، غاری به اسم نوچاه هم وجود دارد که در اثر زلزله در سال 69 دهانه آن از بین رفته و عملاً چیزی از آن باقی نمانده است. در ارتباط به کامنت یکی از کاربران و سوال از بخش گردشگری نمناک باید بگوییم که از همه جذابیت ها که بگذریم رستوران های سنتی این منطقه که بسی اعجاب انگیز است میرسیم. در این منطقه سر سبز آبشاری طبیعی به همین نام در کناره جاده قرار گرفتهاست. موزههای متعددی در گوشهوکنار استان مازندران فعالیت میکنند که در سفر به این منطقه باید بازدید از آنها را در برنامه خود قرار دارد. دلیل ایجاد این استان فاصله زیاد غرب مازندران تا مرکز استان و عدم رسیدگی مشکلات مردم منطقه در مرکز استان اعلام شده بود. در طول این مسیر اگر از مسیر پلکانی استفاده نکردید، بسیار مواظب لغزندگی زمین باشید تا از بروز آسیب های احتمالی جلوگیری نمایید. گورهای تاریخی گبری دو تا سه هزار ساله که بیانگر قدمت کهن این روستاست یکی از دیدنی های روستای جواهر ده است . از دیگر آداب و رسومهای این روستا میتوان به جشن تیرگان اشاره کرد. به جرات میتوان گفت که زیباییهای این روستا در دنیا نظیر ندارد و به خاطر همین زیباییهاست که نام آن در یونسکو ثبت شده است.

این روستا حدود 2هزار و 500 خانوار دارد که به صورت فصلی در این مکان زندگی میکنند. در روزگاران دور در این روستا مرد خوشنامی زندگی میکرد که جواهر نام داشت. اگر در این فصل به لار بروید، می بینید گردشگران و علاقه مندان بسیاری برای چندمین بار این مکان را جهت استراحت و سفر انتخاب کرده اند. ساختمانی به منظور ارایه اطلاعات، نمایش فیلم ها و اسلایدهای مربوط به منطقه و نیز بیان مسایل زیست محیطی ایجاد گردیده است.البته در محل پارک ملی گلستان، مامورین سازمان حفاظت محیط زیست جهت ارایه اطلاعات و راهنمایی های لازم در خدمت هم میهنان عزیز و جهانگردان هستند. در بخش های مختلف این منطقه قیمت ویلا متفاوت است. در این روستا اگر علاقهمند به شنا و آب تنی هستید میتوانید در چشمه های آب گرم اطراف روستا ساعات خوشی را بگذرانید. اگر شما هم به طبیعتگردی و بازدید از این روستای جذاب علاقهمند هستید با ما همراه باشید تا نگاهی دقیقتر به این روستا، دیدنیهای آن و مسیر دسترسی به جواهر خطه شمال بیندازیم. این روستا در 57 کیلومتری جنوب شهر آمل و در قسمت شرقی رودخانه هراز واقع شده است. پل ورسک که در شمال کشور قرار گرفته، توانسته شمال و جنوب کشور را به هم وصل کند و امروزه به پل پیروزی شناخته میشود. جاده اسالم به خلخال بهدلیل ترکیب کوه، دشت، جنگل و آبشار مناظر خارقالعادهای را ایجاد کرده و ازاینرو رانندگی در این مسیر رویایی تجربه منحصربهفردی محسوب میشود. در سفر به ماسوله فرصت گشتوگذار در این پارک جنگلی سرسبز و پر از اکسیژن را مغتنم بشمارید و دل به دلِ جنگلی انبوه و پرانرژی بدهید! برای رفتن به جواهرده سبک سفر کنید.

آبی فیروزهای دبی با 326 دوربین مهیای میزبانی از رویارویی ایران و عراق ... امکانات و تجهیزات لازم جهت اتراق کردن در این منطقه برای شما کاملا مهیاست و شما میتوانید خود را به یک چای آتیشی و ماهی کبابی لذیذ مهمان کنید. با توجه به وضعیت آب هوایی استان مازندران فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار و پاییز است. با فرارسیدن شب در اقامتگاههای محلی ساکن میشویم و به شب نشینی و استراحت میپردازیم و صبح روز دوم پس از صرف صبحانه در دل جنگل به سوی ییلاق لاریخانی و مناطق عشایری حرکت میکنیم و برنامه جنگل پیمایی در جنگلهای هیرکانی اسپیلی را خواهیم داشت تا به کاروانسرای تی تی برسیم و پس از بازدید از آن با اتمام تور به سمت تهران بازگردیم. زمانی که به ساحل منتهی به جنگل گیسوم میرسید، فرصت شنا کردن را خواهید داشت. عکاس: مهین پورحیدرجنگل راش با طبیعت بسیار زیبای خود در روستای سنگده قرار دارد و میتواند لحظاتی سرشار از آرامش را برایتان به ارمغان آورد. برای سفر به آبشار کبودوال شما به دل طبیعت زیبای گلستان سفر میکنید. شغل اصلی مردم روستای فشکور کشاورزی و دامداری است و به دلیل طبیعت بکری که دارد، عسل هم تولید می کنند. پس از رسیدن به ورودی آبشار، باید از پل چوبی زیبایی عبور کنید تا به مقصد اصلی برسید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.